Приобщаващо STEАM образование и равенство между половете
№ 2025-1-BG01-KA122-SCH-000325138
През последните години 139 ИОУ повиши активността в СТЕМ обучението, благодарение на проектите, съфинансирани от Програма Еразъм+ и участието в Националната програма.През октомври 2024г.Еразъм координаторът на 139 ИОУ Вергиния Веселинова взе участие(по покана на Европейската комисия и единствен представител на България) в Диалог на високо ниво между Европа и Китай „Великата китайска стена - Как да реализираме по-приобщаващо STEM образование и увеличаване участието на жените“ в Ханджоу, Китай.
На тази среща бяха разгледани ключови предизвикателства и възможности за насърчаване активното включване на различни ученици и равенството между половете в СТЕМ обучението. Проблемът за активността на момичетата в СТЕМ уроците е актуален на всички нива на образование и във всички държави. След обсъждане на резултатите от приключилите два Еразъм проекта, представянето на училището по време на Диалога в Китай, се проведе наблюдение на участието на момичетата в СТЕМ дисциплините. Отбеляза се ниска активност на момичетата, основно в Начален етап при използване на дигитални инструменти по време на часовете и ниска самооценка за успехите им.При проведените екипни дейности момичетата проявяват креативност, но нямат самочувствие да бъдат лидери и да вземат решения.
Необходими са примери за ангажиране на момичетата в области като Техника, Математика, Инженерство, ИКТ, за справяне с устойчивите стереотипи и бариери, които ги обезсърчават да се занимават в тези области. През последните години родители-майки, които имат високи професионални успехи, бяха гости в класовете,за да дискутират равните възможности на двата пола и да мотивират момичетата да участват активно в СТЕМ уроците.
От друга страна, цифровизацията в училище продължава с високи темпове. Все повече учители използват цифровите технологии при разработване на своите ежедневни уроци. Но преподавателите все още имат нужда от конкретни примери и практики за програмиране,за използване на изкуствен интелект в образователната сфера, за създаване на учебна среда, подкрепяща и насърчаваща равното участие на ученици от двата пола.
Екпът на 139 ИОУ има нужда от професионален диалог с колеги от европейските училища и обучение от квалифицирани европейски специалисти. Това ще повишаване на Европейското измерение на обучителния процес в училище.Фокусът на проекта е върху следните теми:
1.Бариери пред участието на момичетата в СТЕМ обучението на различни нива и начините за тяхното преодоляване
2.Ефективни педагогики, насърчаващи самоефективността и мотивацията на жените в STEM образованието – учители и ученици
3.Дигитални инструменти за преодоляване на неравенството между половете в STEM образованието
4.Подкрепа за училищни ръководители и учители за преодоляване на разделението между половете в STEM образованието
Очаквани резултати:
За преподавателите: Ще усвоят подходи за обучение,мотивиращи момичетата да се включат активно в СТЕМ обучението. Ще получат професионална подкрепа за усвояване на дигитални инструменти,програми и др. Ще участват активно в etwinning, ще споделят образователни ресурси;
За учениците:Ще се повиши участието на момичетата в СТЕМ обучението и самооценката им; ще се повишат толерантността, дигиталните умения, междукултурни компетентности.
За училището: Ще се повиши европейското измерение на образователния процес
След приключване на дейностите участниците ще проведат вътрешно-училищни обучения. Така целият екип на училището ще се запознае с усвоените знания от курсовете и учителските наблюдения. Ще бъдат предоставени материали, технологии и ИКТ възможности за по-активно включване на ученици в единен образователен процес. Очакваме повишаване на мотивацията на ученици и учители за усвояване на онлайн приложения и онлайн среди, които биха стимулират груповата работа и постигане на по-високи образователни цели в областта на технологиите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар