През периода периода 25 август – 31 август 2019г. учители от ЧОУ Банкерче участваха в обучителен курс по програма Еразъм+ в Хелзинки на тема „Формалното и неформалното обучение като средство за интегриран учебен
процес“, обучителна организация - Euneos
Corporation - Хелзинки, Финландия https://www.euneoscourses.eu/.
Обучението
започна в неделя, 25 август –
със среща в центъра на Хелзинки. Основният треньор от
обучаващата организация Андреа Гатман запозна групата със скритите съкровища на
Хелзинки – историческа обиколка на основните забележителности на Хелзинки. На
неформално кафе бяха представени основните акценти на програмата и бяха дадени организационни
съвети във връзка с транспорта, придвижването до местата за обучение, културни
особености.
Занятията
в последващите дни бяха осъществени според уточнената програма: лекции,
тренинги, посещения в образователни и обществени институции, посещения на културни и исторически обекти.
Занятията
се провеждаха всеки ден от 9,00 до 17,30ч.
Понеделник, 26 август,
обучението стартира в Професионален колеж
Вария с представяне
на основните насоки за курса. Денят премина със следната програма:
- Лекция на тема „Интегрирана учебна
програма (интегрирана учебна програма, култура на сътрудничество и преподаване
в екип)“, треньор – Андреа Гатман. Разгледана бе и темата за интегрираната учебна програма като основа
за образованието
в 21 век - различни нива на интеграция, проекто-базираното обучение от гледна точка на образователните институции във Финландия.
- Гост-лекторът Anu
Lahde от Професионалния колеж представи кооперативното обучение - интегрирано учебно
съдържание и образование, основано на умения (интеграция с работни места:
най-добри практики от Професионален колеж Varia).
- Последната лекция за
деня беше „Как да организирам обучението в екип?“, лектор Туя Линдром учител,
експерт по учебни програми на Община Вантаа. По
време на тази лекция екипът на ЧОУ Банкерче представи дейностите по проекта „Ти
и аз – ние сме еднакви“, Финансиран от Програма Еразъм+, като пример за
обучение в екип.
Програмата във вторник, 27 август,
започна с лекция на тема „Образование,
основано на умения (умения на 21 век, оценяване)“, Андреа Гатман. Бяха разгледани още следните теми:
- Гост-лекторът Арто
Мартикайнен, директор на основно училище в Хелзинки, сподели своя опит за
обучението на 21-ви век, основано на
проектно-базираните уроци и създаване на нови пространства за учене.
- „Какви
са уменията на 21 век, как ги подкрепяме и оценяваме“, семинар с Андреа Гатман.
- „Обучението на 21 век - култура в
клас и училище (положителна психология - гъвкаво мислене, рутина и промяна на
рутината),
семинар на Андреа Гатман.
- Как
е организирана интегрираната учебна програма във финландските училища за
постигане на „автономно обучение“. Казус: „Откриване на скритите
умения“, подкрепа на инструментите за самооценка, гост – лектор Джени Сипола Вирумаки , учител.
В сряда,
28 август, темите бяха:
- Иновации
в образованието (нови начини на обучение; ангажиране на студенти и култура на
доверие), лектор Андреа Гатман;
-
Посещение на „Жива лаборатория“ Living Lab в гимназия в Tikkurila; среща и дискусия за проектно-базираното
обучение с учителя по изкуство и експерт в Лаборатория Ярмо Палола; обсъждане на инструменти за планиране на „рутинни
дейности“ в подкрепа на
ангажираното обучение, как се създава нова
образователна среда;
-
Представяне на проект „Детска
градска лаборатория за изследване“
в Седмицата на дизайна 2018“ – гост
лектор Лаури Джанти, преподавател по
художествена дейности.
Четвъртък,
29 август
- Работно
ателие на тема „Ученици и и учители –
основните двигатели за обучение и преподаване на 21 век“, Андреа Гатман;
-
Посещение на Основно училище Yhtenäiskoulu и запознаване
със същността на преподаване с нови педагогики и инструменти; среща с учителя Тия Нисканен и ръководството на училището;
- Посещение на библиотеката Oodi
- най-новото и модерно пространство за учене; обсъждане на
новата концепция за библиотеката във Финландия и Maker Space, среща със
специалист и библиотекар Sanna Huttunen, Digital Art;
- Работно
ателие на тема: Дизайн на модел
за обучение (проект за урок)по темата „Проектно-базираното
обучение“ в извънучебна среда
– групова задача и обсъждане в библиотеката Oodi, стая 3;
Петък, 30 август
- Концепция за визия на
училището, където децата да се чувстват оценени (STEAM, системи за подкрепа в училищата, равни възможности за всички ученици), лектор Андреа Гатман;
-
Концепция за визия, мисия
и ценности на училищата като образование в 21 век - упражнение за визуализация;
- Посещение
в Университета и
Университетската библиотека в Аалто, Хелзинки; запознаване с платформата и работилница за
STEAM ChemArt & Bioplast- среща и дискусия с Ida Ruuth PHD, R&D
Scientist, Junior Lab Aalto UniversityХелзинки;
Събота, 31 август
-
- Организирано
групово посещение на Музея на медиите - свобода на словото и значението на
вестниците за финландското образование;
-
Официално закриване на
курса – резултати, обратна връзка, последващи дейности и
връчване на Сертификати.
В края на обучителния курс участниците
обсъдиха интересните дейности и споделиха как дейностите от обучението могат да
се включат в учебното съдържание.
Обучението
премина успешно. Постигнати бяха поставените цели в
съответствие с апликационната форма.
„Образование, основано на умения (умения на 21 век, оценяване)“, Андреа Гатман
ЧОУ Банкерче представя пред участниците дейностите по проект "Ти и аз – ние сме
еднакви“, Програма Еразъм +, № 2017-1-FR01-KA219-037223_6 („You and me - we are
the same”)
Работа в екип
Интересни дейности могат да се осъществят навсякъде, дори в мола
Посещение на началното училище
„Жива лаборатория“ Living Lab в гимназия в Tikkurila
Посещение на библиотеката Oodi
Университета и Университетската библиотека в Аалто, Хелзинки
Заедно и в столовата - интернационален екип
Време за сертифициране!
Няма коментари:
Публикуване на коментар